zondag 3 januari 2016

Malta 2015

REISVERSLAG MALTA  8-15 mei 20151.jpg


vrijdag 8 mei
De reis begon met bus 2 naar Tilburg Centrum, met de sprinter naar Breda en de Intercity+ rechtstreeks naar Schiphol. Het inchecken bij Air Malta was in hal 3, maar voor de (strenge) controle en de reis moest je naar hal 1. Een flinke wandeling. De vlucht verliep perfect, op tijd, met een raamplaats op rij 3 en niemand naast me. Een broodje en een flesje water waren gratis, andere snacks kon je kopen.  Als rechtgeaarde Nederlander had ik een pakje brood meegenomen. De KRAS hostess stond klaar en bracht ons naar een busje, dat naar twee hotels reed, eerst hotel Vivaldi in St. Julian, dus ik was er snel. Bij het inchecken meteen de WIFI geregeld, ingewikkeld systeem via de TV en duur, €35 voor een week. De koffer uitgepakt en op het dakterras met minizwembad een paar foto’s gemaakt. Vanuit de goede kamer uitzicht op andere vleugels van het hotel en een klein stukje zee ertussen. Een Italiaans balkonnetje met net genoeg ruimte om te staan. Wel een groot tweepersoonsbed. Ook de badkamer is gewoon goed.
Tijd om de omgeving te gaan verkennen.
Via een vrij rustig straatje naar de hoofdstraat, die leidt naar het centrum van St. Julian bij de Spinola Bay. Druk, maar gezellig met ontelbaar veel winkeltjes, restaurants,eethuisjes, terrasjes. Een sapje genuttigd op een terras en daarna langs de baai geslenterd stukje richting Sliema.119.JPG
Op het terras van een restaurant aan de baai een heerlijke Griekse salade gegeten.
Terug richting hotel en een stuk de ander kant op gelopen langs de St. George’s Bay met een klein strandje en de uitgaanswijk Paceville. Geld gepind, kaarten gekocht.
De eerste indruk van Malta is druk, (te) veel auto’s, nogal saaie flats in zandkleur, nogal rommelig Mediterraans en heel toeristisch. Maar wel gezellig.
Een zonsondergang is niet te zien, ook niet vanaf het hoteldak. Hij gaat boven land onder en er staan flats voor.
Terug in de kamer aan de tablet om te e-mailen en zo, dagboek schrijven en douchen. TV kijken lukte niet, morgen eens vragen bij de receptie.
Het weer: zomers, onbewolkt, rond 25 graden en dat blijft zo.

zaterdag 9 mei
In het restaurant Antonio stond een uitgebreid ontbijtbuffet klaar, continentaal en Engels. Ik maakte er goed gebruik van. Nog even een klein ommetje gemaakt, waarbij ik een moderne kerk even bekeek en een grote supermarkt ontdekte: Arkadia. Om half elf was de informatiebijeenkomst van de hostess voor de zes gasten in dit hotel. De andere gasten, 20, zitten in andere hotels, vooral in Paradise Bay, helemaal aan de andere kant van het eiland, bij de boot naar Gozo.
We kregen uitleg over de excursies en plattegronden van Malta, St. Julian, en het buslijnennet.We betaalden €48 voor de entrees en de fooien. Wel zo gemakkelijk.
Tijd om op eigen houtje verder de stad te verkennen. Het werd een lange wandeling over de promenade langs de Spinola Bay en St. Julians Bay tot in het centrum van Sliema. 210.jpg
Daar een doorsteek door het schiereiland om terug te komen bij de baai. Bij een klein eethuisje nuttigde ik als lunch een hamburger en slenterde terug naar het hotel om de benen wat rust te gunnen tijdens de siësta.
Het avondeten haalde ik in de supermarkt, maaltijdsalade en yoghurt en meteen een sixpack
Bavaria o%. Op de kamer at ik het op.
De avondwandeling ging weer naar de St. George’s Bay, maar nu verder de uitgaanswijk Paceville in. Een eindeloze rij met bars, nachtclubs en “betere” restaurants. Er is ook een modern overdekt winkelcentrum, waar ik alvast wat souvenirs kocht en een kop koffie dronk. Natuurlijk werden de kleine achterafstraatjes niet vergeten.En wat dacht je hier van? De 3J’s op Malta?228.jpg
Een lekker softijsje tot besluit en een echte 0% uit de supermarkt op de kamer.

zondag 10 mei
In de ochtend de eerste groepsexcursie, 20 anderen zaten al in de bus, wij zessen kwamen erbij. Gids Manon doet alle excursies, een Nederlandse, getrouwd met een Maltees, die er al jaren woont.306.jpg
We reden naar de zuidkust voor een bezoek aan de Blauwe grot. Daar voeren we een half uurtje in kleine 6-persoonsbootjes langs de kust, diverse baaien en grotten in, waaronder dus de Blauwe grot.
Het moest allemaal snelsnel en we gingen verder naar de  er vlak bij gelegen neolithische tempel
Hagar Qim. (spreek uit: Adzjar Im. 314.jpg

We bekeken eerst in het museumpje een korte 4D film over de bouw en de verwoesting, daarna de restanten van de tempel zelf. Sinds kort is er een koepel overheen gebouwd om de ruïne te beschermen tegen weersinvloeden.




Het laatste onderdeel was een bezoek aan de vissersplaats Marsaxlokk. (spreek uit: Marsasjlokk). Mooie fel gekleurde vissersboten en een gezellig drukke markt. Ik kocht er een Maltese fruitbun.
Helaas hadden we maar een half uurtje. Veel te kort. Sommigen besloten langer te blijven en op eigen gelegenheid terug te gaan. Ik niet, want voor vanmiddag had ik al andere plannen.
Ik stapte op bus 12 naar de St. Paul’s Bay, de aan elkaar gegroeide stadjes Bugibba en Qawra. (spreek uit: Auwra). Een echte badplaats.De overvolle bus (staan) deed 45 minuten over de rit van 25 minuten, door het drukke autoverkeer. Maar wel lekker goedkoop: €1,50 voor een dagkaart.
Wandelend over de mooie boulevard langs de resten van de Victoria Lines, een verdedigingswal, kwam ik bij het Aquarium.
Duur, met seniorenkorting toch nog €10,50. Die korting krijg je trouwens overal.326.jpg
Heel aardig, maar ik heb grotere en mooiere gezien. Een glaasje fris ter afkoeling in de schaduw van een parasol.
Terug gewandeld door wat andere straten en weer de boulevard, op naar het busstation. Lang wachten op een weer overvolle lange busrit. Maar na 20 minuten kwam er een plekje vrij.
Vandaag even wat meer wolken in de middag en avond en rond 6 uur een klein buitje.
Eten in een klein Maltees eethuisje vlak bij het hotel, een lamsburger met friet en salade.
‘s Avonds met een paar anderen koffie in de bar.

maandag 11 mei
Een vrije dag. Op eigen gelegenheid weer met bus 12, maar nu de andere kant op, naar Valletta.
Daar heb je wel een dag voor nodig. Vanaf het busstation net buiten de toegangsbrug loop je de stad in langs het splinternieuwe  moderne en omstreden parlementsgebouw, en het openluchttheater in een Romeinse ruïne, via de deels autovrije Republican Street, die helemaal doorloopt tot Fort Elmo.


400b.jpg

416.jpg


Dat is net een paar dagen open na een grondige renovatie. Binnen het fort zijn diverse musea over de geschiedenis tijdens de tijd van de Johannieter ridders en hun strijd tegen de Osmaanse bezetter (The Great Siege van 1565), dit jaar 450 jaar geleden dus en dat wordt binnenkort groots herdacht. Maar ook het belang tijdens de tweede wereldoorlog komt uitgebreid aan bod, o.a. in het War Museum en een videopresentatie.
Vanaf de muur heb je een prachtig uitzicht.
424.jpg
In de buurt de Siege Bell bekeken en tevergeefs de Lower Barakka Gardens gezocht, maar daardoor wel leuke smalle straatjes ontdekt.
Na Fort Elmo is het de beurt aan het archeologisch museum, onderweg slenterend door drukke winkel- en marktstraten, maar ook smalle achterafstraatjes.
In het archeologisch museum zijn uiteraard ook vondsten te zien uit de neolithische opgravingen, die we al bezocht hebben (Hagar Qim). (hieronder de zgn. Venus van Malta) of nog zullen bezoeken (Ggigantija op Gozo).
438.jpg444.jpg
Dan is het de beurt aan het Fine Arts Museum in het Admirality House, met een lange geschiedenis van bewoners en gebruikers. Er zijn o.a. schilderijen te zien van Maltese kunstenaars, maar ook buitenlandse schilders die plekken op Malta schilderden.
De Anglicaanse St. Paul’s Church was helaas dicht. In plaats daarvan twee korte bezoekjes aan de Karmelietenkerk en de Dominicuskerk. Ook mooi.
Terug bij de ingang van de stad nog even de trappen op naar de Upper Hastings Gardens, voor een mooi uitzicht op de dikke muren en de baai.
449.jpg
Na even rust op de kamer naar een ander Maltees eethuisje en ‘s avonds weer koffie en napraten met de anderen.

dinsdag 12 mei
De volgende drie dagen zijn gevuld met excursies met een nieuwe bus, nieuwe chauffeur, maar dezelfde gids, Manon.
Vandaag is het weer de beurt aan Valletta, nu met de groep, voor dingen die ik gisteren bewust heb overgeslagen. Maar eerst de drie steden aan de andere kant van de Great Harbour. Eigenlijk bezochten we maar één stad, Vittoriosa (of Biggu). Fort St. Angelo speelde ook een belangrijke rol bij de verdediging tegen de Osmanen door de ridders van de Johannieter Orde. Helaas is het op dit moment gesloten voor renovatie. Wel hebben we er een mooi uitzicht op Valletta en fort St. Elmo.
Het belangrijkste bezoek is het Inquisiteurspaleis. Hier de troon van de inquisiteur.
510.jpg
Een lang verhaal. Samengevat wilde een grootmeester (de leider van de ridders) in de 16e eeuw zijn morrende troepen weer tot de orde roepen en kreeg toestemming van de paus de Inquisitie te laten optreden. Dat gaf een lange strijd tussen ridders en Inquisitie.
In de St. Lawrence Church zijn o.a. een mooi altaarbeeld, de kansel, en in het museum de degen en hoed van grootmeester La Vallette, de naamgever van de stad.
Voor de lunch (naar eigen keus) naar Valletta.
Op het programma stond  natuurlijk de St. John’s Co-Cathedral (co betekent dat de bisschop twee of meer kerken had).

533.jpg
Een prachtige, maar mijns inziens wel erg overdadig versierde barokkerk. Belangrijk kunstwerk hier is het schilderij van Caravaggio: de onthoofding van Johannes de Doper.

Het Grandmaster’s Palace is aan de beurt. Uitgebreid is hier het leven te zien van de grootmeesters, de leiders van de ridders van de Johannieter Orde. 552.jpg
In feite was hij de leider van Malta. De ridderorde was aanvankelijk een orde die sociaal werk deed. Bij de Osmaanse invallen kregen ze toestemming van de paus om een militaire tak op te richten, die uiteindelijk leidde tot het vertrek van de  Osmanen. De orde bestaat nog steeds en doet weer zijn oorspronkelijk charitatieve werk. In het gebouw zijn ook prachtige Vlaamse wandkleden te bewonderen.

In de vrije tijd bezocht ik alsnog de anglicaanse St. Paul’s Church die gisteren dicht was.542.jpg
Mooi, en veel eenvoudiger, met een persoonlijke uitleg voor de paar bezoekers door de koster? beheerder?

Het bezoek werd afgesloten bij de Upper Barakka Gardens, een mooi aangelegd park met uitzicht op de kanonnen (plus muziek) en de baai en de drie steden.530.jpg
‘s Avonds zalmspaghetti bij een Italiaans restaurant, een ommetje en het intussen gebruikelijke koffiepraatje in de bar.

woensdag 13 mei
Gozo, het kleine broertje van Malta. De boot van 9 uur bracht ons in een half uurtje naar Mgarr (spreek uit Emdzjarr), de haven van Gozo.

In Xaghra (sjagra) bezochten we de neolithische Ggigantija (dzjigantija) tempel met het bijbehorende museum. Trots wordt de vergelijking getrokken met Stonehenge, maar dan 1000 jaar ouder.
616.jpg610.jpg

Daarna in Dwejra het Azure Window, een  prachtig natuurverschijnsel. Hier zijn in de rotsbodem veel fossielen te ontdekken. Tijd voor de lunch was er in Xlendi, een mooi gelegen baai.
De hoofdstad Rabat (Victoria) herbergt de citadel, waar we o.a. de Marijakathedraal bezoeken. De Phoeniciërs (Kanaänieten) vereerden op deze plek de godin Astarte, de Romeinen de godin Juno, de katholieken nu Maria. Veel is er dus eigenlijk niet veranderd. 632.jpg628.jpg
                                                                     Ook in Ta’ Pina is een kerk aan Maria gewijd.638.jpg627.jpg

Rond 17.30 zijn we terug in het hotel. Er zijn problemen met de sleutelkaart en de wifi, maar alles wordt
snel opgelost.
“Maltese Mama” is de plek om vanavond Maltese konijnenstoofpot uit te proberen. Heerlijk.
Ommetje, koffie, kletsen.




donderdag 14 mei
Ook deze laatste dag is weer goed gevuld. We beginnen in Naxxar (Nasjar), waar we het Palazzo Parisio bezoeken. In de 18e eeuw gebouwd voor de Johannieter orde, later door de Jezuïeten overgenomen en rond 1900 door bankier Scicluna gerestaureerd in renaissancestijl. 708.jpg704.jpg
Het is nog steeds familiebezit, maar opengesteld voor publiek.

Daarna rijden we naar Mosta en bezoeken we de koepelkerk Rotunda, gebouwd in de stijl van het Parthenon. In WO II werd de kerk geraakt door een bom, die niet afging. Een replica ligt in de kelder als bewijs van dit “wonder”.
Het dorpje Ta’Qali (Ta Ali) staat in het teken van allerlei handwerk, van hout-, glas-, filigraan- en steenbewerkers. Een paradijsje voor souvenirjagers.713.jpg711.jpg
718.jpg
En dan Mdina (arabisch Medina, Maltees Emdina), de vroegere hoofdstad. Ommuurd, en de stad “buiten de muren” heet Rabat. We bezoeken de St. Pauls kathedraal, privé ook het museum. Daar zijn o.a. oude handschriften te zien, brieven van hoge heren en ook een Vulgaat, een uit het Grieks naar het 725.jpg723.jpg
Latijn vertaalde bijbel. We hebben genoeg tijd om rond te dwalen door smalle stille straatjes en te genieten van het panorama van de stadsmuur.
731.jpg
We wandelen naar Rabat voor een bezoek aan de kerk waar in de catacomben Paulus zou hebben vastgezeten, toen zijn schip, op weg naar Rome, op Malta schipbreuk leed.
741.jpg745.jpg

De dag wordt afgesloten met een kort bezoekje aan de Dingli klippen, het hoogste punt van het eiland.
Voor het diner ga ik naar een Engelse pub voor een Ierse lamsstew.
Het gebruikelijke ommetje, koffie en praatje in de bar.

vrijdag 15 mei

Een zeer vroeg opstaan. Het vliegtuig vertrekt om 7.20 en dat betekent dat we worden opgehaald om 5.10. Het betalen van de rekening heb ik gisteren al gedaan, en het is te vroeg voor het ontbijt. Met een broodje uit de supermarkt lukt het ook.
De  incheck ging vlot, de controle minder streng. Een rustige vlucht brengt ons terug naar Schiphol en de trein naar Tilburg. En zo is er een einde gekomen aan deze mooie reis. Nog even een mooie blik op Spinola Bay ter herinnering.
750.jpg